Ρομά… Μια περήφανη, ξεχωριστή και τόσο παρεξηγημένη φυλή. Σήμερα το art of football  «σπάει» ακόμα ένα ταμπού. Όταν ξεκινήσαμε και οι τρεις μας είπαμε από την αρχή ότι δε θα κάνουμε εκπτώσεις στις αξίες μας. Θα γράφουμε ελεύθερα και θα σας κάνουμε, όχι μόνο να μαθαίνετε για παίκτες, ομάδες και αφιερώματα αλλά και θέματα που κανένα site αθλητικό ή μη δεν αγγίζει. Ε λοιπόν ο Μιχάλης, ο Λευτέρης και ο υπογράφων τα αγγίζουμε, τα βγάζουμε στην επιφάνεια και τα αναδεικνύουμε. Το σημερινό αφιέρωμα είναι για τους Ρομά και τους τσιγγάνους ποδοσφαιριστές. Αποδίδουμε τον ελάχιστο φόρο τιμής σε αυτούς τους υπέροχους ανθρώπους. Αν είστε ρατσιστές, μισαλλόδοξοι και γεμάτο μίσος για αυτήν την περήφανη και τιμημένη φυλή, καλύτερα να μη συνεχίσετε να διαβάζετε το άρθρο. Γιατί καλοί και κακοί υπάρχουν παντού. Δεν είναι όλοι ίδιοι. Σε όλες τις κοινωνίες, φυλές και κοινωνικά στρώματα υπάρχουν κλέφτες, δολοφόνοι και παραβάτες.

Για να δούμε τώρα αναλυτικά από που ήρθαν αυτοί οι εκπληκτικοί άνθρωποι. Θα κάνουμε ένα ταξίδι στο χρόνο και την ιστορία. Οι Ρομά είναι γνωστοί στις περισσότερες χώρες με λέξεις συγγενείς προς τη λέξη «γύφτος». Οι λέξεις αυτές προέρχονται από τη λέξη «Αιγύπτιος» και η χρήση τους οφείλεται στην πεποίθηση παλαιότερων εποχών ότι προέρχονται από την Αίγυπτο. Είναι  ακόμα επίσης γνωστοί και με την ονομασία «αθίγγανοι». Η ονομασία αυτή προέρχεται από μια θρησκευτική ομάδα με το ίδιο όνομα, που έδρασε επιτυχώς τον 8ο αιώνα στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία και με την οποία φαίνεται να συνδέθηκαν. Η λέξη «αθίγγανος» σημαίνει τον «ανέγγιχτο» και ετυμολογείται από το στερητικό α- και το ρήμα θιγγάνω, δηλαδή «αγγίζω». Μια άλλη ερμηνεία αυτής της ετυμολογίας σχετίζεται με την καταγωγή των Ρομά από την Ινδία όπου πιθανολογείται  ότι ανήκαν στην κατώτερη ινδουιστική κάστα, αύτη των «ανέγγιχτων». Η λέξη «τσιγγάνος» είναι παραφθορά του «αθίγγανος» (μέσω του ατσίγγανος).

Όσον αφορά στον ευρωπαϊκό χώρο η γαλλική λέξη «gitan» και η ισπανική «gitano» προέρχονται από την ίδια ετυμολογία που προέρχεται και το «gypsy» (γύφτος). Η γερμανική λέξη «Zigeuner» και η σλαβική «tsigan» ή «cigan» φαίνεται να έχουν διαφορετική πηγή, καθώς συνδέονται με την ελληνική λέξη αθίγγανος, που χρησιμοποιήθηκε αφενός για να περιγράψει την ανωτέρω θρησκευτική ομάδα, αλλά και τους «ειδωλολάτρες» Ρομά, όταν πρωτοεμφανίστηκαν στις επικράτειες της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Ο όρος δηλαδή προϋπήρχε της εμφάνισής τους. Οι ίδιοι αποκαλούν τους εαυτούς τους Ρομ με τον πληθυντικό Ρομά στις περισσότερες διαλέκτους και περιοχές της Ευρώπης. Στη Μέση Ανατολή η αντίστοιχη ονομασία είναι Ντομ, στο Πακιστάν Ντομά, και στην Αρμενία Λομ. Αυτό (όπως και άλλα δεδομένα) θεωρείται από μερικούς μελετητές ως ένδειξη ότι όλες αυτές οι ομάδες κατάγονται από την ινδική κάστα νομάδων εμπόρων «Ντομ». Η λέξη Ρομ είναι συνώνυμη του Ντομ, της λέξης που χρησιμοποιούν οι Ινδοί για το «άνθρωπος». Ακόμα υπάρχουν ομάδες όπως οι Σίντι που δεν αυτοαποκαλούνται Ρομ, αλλά διατηρούν τη λέξη με τη σημασία του «συζύγου». Επίσης κάποιοι άλλοι χρησιμοποιούν περισσότερο το «Μελελέ» (Λαός μαύρος) ή «Μανούς» (άνθρωπος).

Οι γενικότερα αποδεκτές θεωρήσεις υποθέτουν ότι οι Ρομά προέρχονται από τη Β. Ινδία. Μετακινήθηκαν στη Μέση Ανατολή και στην Ευρώπη πριν από το 500 έως το 1000, πιθανώς εξαιτίας της επέκτασης του Ισλάμ και της απειλής πολέμου στην περιοχή. Γενετικά έχει τεκμηριωθεί η προέλευσή των Ρομά της Ευρώπης από την Ινδία, ωστόσο δεν έχει προσδιοριστεί η σημερινή φυλή από την οποία προέρχονται. Υπάρχουν διασυνδέσεις γλωσσολογικής μελέτης, βάσει της οποίας υπάρχει σημαντική ομοιότητα ανάμεσα στα Ρομανί, τα Χίντι και τα Πουντζάμπι. Η γλώσσα που μιλούν έχει ομοιότητες όσον αφορά στη γραμματική και το λεξιλόγιο με τη γλώσσα που ομιλούνταν περίπου το 1000 στην ινδική υποήπειρο. Μάλιστα γλωσσολογικά ευρήματα έχουν επιβεβαιωθεί, επίσης, από γενετικές μελέτες σε πληθυσμούς Ρομά που κατοικούν στην Ευρώπη. Τώρα οι λόγοι που τους οδήγησαν σε μαζικές και σε τόσο μεγάλων αποστάσεων μετακινήσεις είναι ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ιστορίας. Υπάρχουν θεωρίες σύμφωνα με τις οποίες οι Ρομά προήλθαν από κατώτερες κάστες του Ινδού ποταμού, τα μέλη των οποίων στρατολογήθηκαν ως μισθοφόροι σε πολέμους εναντίον των Αράβων. Μία άλλη θεωρία είναι ότι προέρχονται από αιχμαλώτους των Αράβων, κατά την εισβολή των Μουσουλμάνων στη βόρεια Ινδία και το σημερινό Πακιστάν ή απομακρύνθηκαν από τις εστίες τους ως πρόσφυγες εξαιτίας της εισβολής.

Αν και έχει επιβεβαιωθεί ότι οι Ρομά προέρχονται από την Ινδία, δεν είναι γνωστή η φυλετική ομάδα από την οποία προέρχονται. Σύμφωνα με μια έρευνα προέρχονται από τους Τζατ, μια φυλετική ομάδα της νότιας Ασίας. Η ανακάλυψη της λεγόμενης μετάλλαξης Τζατ που προκαλεί ένα τύπο γλαυκώματος έδειξε ότι οι Ρομά προέρχονται από τους Τζατ που ζουν στη βόρεια Ινδία και στο Πακιστάν. Αυτή τη σχέση είχε παλιότερα υποδείξει ο Μίχαελ Γιαν ντε Χούγιε (Michael Jan de Goeje) το 1883. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας αντιπαρατίθενται σε παλιότερες έρευνες που έδειξαν ότι οι απλότυποι των Ρομά και των Τζατ δεν σχετίζονται. Οι Ρομά, σύμφωνα με μία άλλη θεώρηση, φέρονται να μετανάστευσαν από την Πενταποταμία της Ινδίας (σημερινό Παντζάμπ) γύρω στο 1200 μ.Χ. ή μετέπειτα.

Αφού κάναμε την αναδρομή μας να πούμε ότι έχουν εκπληκτικούς χορούς. Η κίνηση, ο ρυθμός, η αγάπη για αυτό που κάνουν, οι φωνές που έχουν, ο έρωτας που δείχνουν στη ζωή είναι κάτι μοναδικό. Όταν κάνεις σχέση με τσιγγάνα και την ερωτευτείς ή αντίστοιχα γυναίκα ερωτευτεί τσιγγάνο είναι κάτι που σου μένει για πάντα στο μυαλό. Μια ανάμνηση που δεν ξεχνάς ποτέ πιστέψτε με από προσωπική εμπειρία σας το λέω. Τον έρωτα δεν πρέπει να τον χρονομετράς, αλλά να τον ζεις. Και για αυτό είναι κάτι αξέχαστο η σχέση με τσιγγάνα. Ο τσιγγάνικος χορός, ο λαϊκός χορός των Ρομά από όλο τον κόσμο, είναι χοροί χαριτωμένων και χαρούμενων κινήσεων που εκφράζουν την ελευθερία, το πάθος και το παιχνίδι. Αφού έφυγαν από την Ινδία πριν από περίπου 1000 χρόνια, μετανάστευσαν σε όλο τον κόσμο και πολλοί εγκαταστάθηκαν σε διάφορες χώρες. Σήμερα δεν υπάρχει ούτε μία χώρα χωρίς Τσιγγάνους/Ρομά. Οι Τσιγγάνοι είναι αιώνιοι νομάδες, γι’ αυτό και τα στοιχεία των κελτικών, βαλκανικών, ινδικών, αραβικών και πολλών άλλων πολιτισμών εμπλέκονται στον χορό τους. Ο χορός των τσιγγάνων είναι φωτεινός, δυναμικός και διασκεδαστικός, αντανακλά τις παραδόσεις, τον τρόπο ζωής και την ελευθερία τους. Άλλωστε όπου υπάρχουν Ρομά (Τσιγγάνοι) υπάρχει πάντα χορός, τραγούδι και χαρά. Η μουσική για τον χορό προέρχεται από παραδοσιακά όργανα, τα οποία αλλάζουν και εξελίσσονται στο πέρασμα των αιώνων. Ο τσιγγάνικος χορός είναι λαμπερός για τον αυτοσχεδιασμό, την ελευθερία, την ενέργεια και το πάθος του. Υπάρχουν πολλά στυλ τσιγγάνικου χορού στον κόσμο, αφού έχουν εγκατασταθεί σε πολλές διαφορετικές χώρες μέσα στο πέρασμα των αιώνων. Αυτό οδήγησε στη συνέχεια στη διαμόρφωση διαφορετικών στυλ, ανάλογα με τη χώρα διαμονής και την επιρροή του τοπικού πολιτισμού στη μουσική και τη δημιουργικότητα των Ρομά.

Τα σημερινά στυλ χορού των Τσιγγάνων διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Φαρδιές αιωρούμενες φούστες, κουνώντας τους ώμους, κτυπήματα και περίπλοκα βήματα με τα πόδια στη Ρωσία, παλαμάκια στην Ουγγαρία, κινήσεις γοφών στη Ρουμανία, την Ελλάδα, την Τουρκία και ανατολικότερα. Το «Russian Gypsy Dance» είναι ο νεότερος, ο πιο ζωντανός και εκφραστικός τύπος τσιγγάνικων χορών στον κόσμο και ένας από τους πιο ανεπτυγμένους μαζί με ένα από τα αρχαιότερα τσιγγάνικα στιλ, το ισπανικό φλαμένκο. Άλλες ομάδες Τσιγγάνων, φυσικά, έχουν επίσης τους δικούς τους χορούς, αλλά αυτοί είναι λιγότερο εξέχοντες και λιγότερο επισημοποιημένοι, εξερευνημένοι και αναπτυγμένοι. Το «Ruska Roma» (ρωσικός ρομανικός χορός). Τον 19ο αιώνα τα τσιγγάνικα ρεφραίν έγιναν αρκετά δημοφιλή στη ρωσική ελίτ, η οποία ρομαντικοποίησε τον τρόπο ζωής των Ρομά και εξέφρασε αυτές τις εξιδανικεύσεις μέσω της λογοτεχνίας και της τέχνης. Μετά τις χορωδίες των Τσιγγάνων ήρθε το «Romen Theatre», το οποίο άνοιξε στη Μόσχα το 1931 και περιλάμβανε σύνολα χορευτών, τραγουδιστών και μουσικών, που έπαιζαν οπερέτες με θέματα Ρομά. Με μια καθιερωμένη ιστορία ως θεατρικό είδος για τη σκηνή, ο ρωσικός τσιγγάνικος χορός συνδυάζει παραδοσιακά στοιχεία, όπως το ποδοπάτημα, με τη θεατρική σκηνή και εμπνέεται από τη ρωσική αισθητική. Χαρούμενος και ενεργητικός, ο γυναικείος χορός «Ruska Roma» χρησιμοποιεί μια φαρδιά γεμάτη φούστα σε μεγάλες χαριτωμένες στροβιλιστικές κινήσεις, εκφραστικά χέρια ψηλά πάνω από το κεφάλι, πληθωρικές στροφές και συναρπαστικά βήματα, που περιλαμβάνουν χτύπημα των ποδιών. Η Ινδική Καλμπέλια. Οι Καμπέλια είναι μια ερημική φυλή γητευτών φιδιών, μουσικών και χορευτών στο Ρατζαστάν της Ινδίας. Θεωρούνται μια από τις αρχικές φυλές που έφυγαν από την Ινδία, πριν από εκατοντάδες χρόνια και μετακόμισαν δυτικά, όπου ήταν γνωστοί ως Ρομά. Ο χορός τους ονομάζεται «Sapera» σε φόρο τιμής στο τοτέμ ζώο τους, το φίδι. Τέλος η Τουρκική Ρομάνικη. Η Τουρκική Ρομάνικη μουσική είναι γνωστή για τον χαρακτηριστικό ρυθμό 9/8 που προσδίδει μια εκθαμβωτική αίσθηση στο χορό. Ο χορός χαρακτηρίζεται από περίπλοκες απομονώσεις της λεκάνης, συμπεριλαμβανομένου του πετώντας την κοιλιά, και εκφραστικές χειρονομίες που συχνά μιμούνται πτυχές της ζωής. ‘Oπως το παιχνίδι οργάνων, το καθάρισμα των ρούχων, το ανακάτεμα του βουτύρου ή η κατανάλωση καφέ. Απολαυστικά αναιδής και παιχνιδιάρικο, αυτός ο σόλο αυτοσχεδιαστικός χορός δίνει την ευκαιρία σε κάθε χορεύτρια να επιδείξει την προσωπικότητά της.

Πόσοι άραγε διάσημοι ζωγράφοι έχουν αναδείξει τους Ρομά σε πίνακες τους? Όπως ο σπουδαίος Βίνσεντ Βαν Γκογκ με το έργο τέχνης του, τον «Καταυλισμό αθίγγανων με τροχόσπιτα». Ο μεγάλος Ανρί Ρουσό με την «Η κοιμισμένη Τσιγγάνα». Πόσοι άραγε σκηνοθέτες, μουσικοί και λυρικές σκηνές δεν έχουν τραγουδήσει για τους τσιγγάνους? Από τον χορό των τσιγγάνων. Την εκπληκτική αυτή ταινία του Εμίρ Κουστουρίτσα, με την θεσπέσια μουσική του «Enderlezi» από τον Γκόραν Μπρέγκοβιτς. Μέχρι τον Μπιζέ με την όπερα της «Κάρμεν». Τη νεαρή Ισπανίδα τσιγγάνα από τη Σεβίλλη που συγκίνησε όλες τις καρδιές. Την υπέροχη ιστορία της Εσμεράλδα στην «Παναγία των Παρισίων». Και δεν είναι μόνο εκεί οι Τσιγγάνοι. Έχουν «χορέψει» πολλοί διάσημοι παίκτες στα γήπεδα. Σήμερα θα διαβάσετε ποδοσφαιριστές που είναι Ρομά ή έχουν τσιγγάνικη καταγωγή. Ονόματα που ούτε φανταζόσασταν ποτέ. Είπαμε και πιο πάνω, μόνο το δικό μας site αγγίζει και αναδεικνύει θέματα που «καίνε». Θα σας αποκαλύψουμε τα ονόματα και θα σας πούμε και πληροφορίες για τη φυλή τους.

Ξεκινάμε με τον τεράστιο Ερίκ Καντονά. Δεν υπάρχει άνθρωπος στο χώρο του ποδοσφαίρου και όχι μόνο που να μην τον γνωρίζει. Αυτό που πιθανόν να μην ξέρουν πολλοί είναι ότι ανήκει στη φυλή των «Manouches». Στη Γαλλία οι Ρομά είναι γνωστοί ως «gitans», «tsiganes» ή «manouches». Είναι μια εθνική ομάδα που προέρχεται από τη Βόρεια Ινδία. Ο ακριβής τους αριθμός στη χώρα είναι άγνωστος. Οι εκτιμήσεις ποικίλλουν από 500.000 έως 1.200.000. Οι περιοχές που έχουν πολύ έντονο αυτό το στοιχείο είναι η Αλσατία, η Ακουïτανία, το Καλέ και άλλες. Επόμενος στη λίστα μας είναι ο Χρήστος Πατσατζόγλου. Γεννημένος τον Μάρτιο του 1979 ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του από την ομάδα της Αγίας Ελεούσα στη Δ’ Εθνική. Ενώ πολύ γρήγορα κατάφερε να ξεχωρίσει για τις ποδοσφαιρικές του ικανότητες και να γίνει ο αξέχαστος αμυντικός μέσος του Ολυμπιακού με τα μακρινά ευρωπαϊκά του σουτ. Ο Έλληνας ποδοσφαιριστής ανήκει στη φυλή των Ρομά που αριθμεί πάνω από 200.000 στην Ελλάδα. Ο τεράστιος Γκεόργκι Χάτζι, ο Πέτρε Μαρίν και ο Μπάνελ Νικολίτα που αγωνίστηκαν στη Στεάουα, ανήκουν  στους Ρομά της Ρουμανίας που υπερβαίνουν τους 540.000 στη χώρα. Οι Ισπανοί Χέσους Νάβας, Ντάνιελ Γκουίθα και ο αδικοχαμένος Χοσέ Ρέγες ανήκουν στη φυλή των Ιβήρων Καλέ στην Ισπανία. Ο πληθυσμός κυμαίνεται από 720.000-1.500.000 και οι περιοχές που βρίσκονται είναι η Ανδαλουσία, η Μαδρίτη, η Καταλωνία και η Βαλένθια. Ο Μίλαν Μπάρος και ο Αντρέα Πίρλο είναι μέλη της φυλής των «Sinti» με πληθυσμό 130.000 και βρίσκονται στην Κεντρική Ευρώπη και την Ιταλία. Επόμενος ο Ρικάρντο Κουαρέσμα που κατάγεται από δύο φυλές. Τους «Manouches» και των Ιβήρων Καλέ. Ο Σέρβοι Ντέγιαν Σαβίσεβιτς, Ντράγκοσλαβ Σεκούλαρατς και ο Κροάτης Ζβόνιμιρ Μπόμπαν ανήκουν στης Ρομά της ενωμένης κάποτε Γιουγκοσλαβίας. Οι Βούλγαροι Κρίστο Στόιτσκοφ και Γκεόργκι Ιβάνοφ ανήκουν στους τσιγγάνους της Βουλγαρίας. Και φτάνουμε δύο βήματα πριν το τέλος με τον Ζλάταν Ιμπραίμοβιτς. Κατάγεται από τη φυλή των Ρομανισάελ που μετοίκησε στη Σουηδία και τη Νορβηγία. Φυσικά ακόμα υπάρχουν πολλοί. Αλλά αν τους γράφαμε όλους δε θα τελειώναμε ποτέ. Έτσι θα σας πούμε τον τελευταίο παίκτη από τη λίστα μας που είναι περήφανος Ρομά και το διατυμπανίζει με καμάρι.

Πόσους διάσημους διεθνείς ποδοσφαιριστές άλλωστε έχετε δει να κάθονται πίσω από έναν πάγκο με μεταχειρισμένα ρούχα σε κάποια λαϊκή αγορά ή να παίζουν μπάλα σε κάποια πλατεία με τσιγγάνους? Γεννημένος σε μια μικρή πόλη στα νότια της Γαλλίας ο «Ντεντέ», όπως θέλει να τον φωνάζουν, προέρχεται από οικογένεια τσιγγάνων με ρίζες στην Ισπανία. Ποιος είναι αυτός? Μα φυσικά ο Αντρέ Ζινιάκ που εξομολογείτε׃  «Οι γονείς μου ήταν τσιγγάνοι από την Ισπανία αλλά αργότερα με υιοθέτησαν οι «manouches» (οι τσιγγάνοι της Γαλλίας). Η γυναίκα μου είναι κι αυτή «manouche» ενώ η οικογένεια μου μένει σε τροχόσπιτα και δουλεύει στις λαϊκές. Όταν έχω ελεύθερο χρόνο πηγαίνω κι εγώ και κάνω παρέα στην πεθερά μου που πουλάει ρούχα». Τα καλοκαίρια επιστρέφει συχνά στη γειτονιά που μεγάλωσε, συναναστρέφεται με τους τσιγγάνους της περιοχής και κάποιες φορές καταλήγει να παίζει μπάλα με τους γνωστούς του σε αυτοσχέδια γηπεδάκια, λίγο διαφορετικά από αυτά της «Λιγκ 1». Για να κάνει το όνειρο του πραγματικότητα και να γίνει ποδοσφαιριστής, ο μικρός Αντρέ-Πιερ χρειάστηκε τη βοήθεια όλης της οικογένειας. Όπως διηγείται ο Ζακ Αμπορντοναντό, αμυντικός με πάνω από 200 συμμετοχές στη «Λιγκ 1», επίσης τσιγγάνος και ταυτόχρονα ξάδερφος του Ζινιάκ μας λέει׃ «Τη μέρα του γάμου μου με έπιασε η γιαγιά του και μου είπε:  «Πάντσο, ο μικρός θέλει να γίνει ποδοσφαιριστής αλλά δεν έχει γερά κόκαλα. Πες του ότι πρέπει να τρώει όλο το φαΐ του». Πήγα και του είπα λοιπόν ότι αν θέλει να τα καταφέρει πρέπει να τρώει καλά και να πίνει αρκετό γάλα». Αυτή τη στιγμή αγωνίζεται στην Τίγκρες στο Μεξικό. Και όπως φαίνεται η ιστορία του Ζινιάκ με την Τίγκρες έχει ακόμα αρκετά κεφάλαια μπροστά της. Πριν από μερικές μέρες οι δυο τους ανανέωσαν τη συνεργασία τους μέχρι το 2024. Ναι ο 35χρονος Αντρέ υπέγραψε τριετής ανανέωση που θα τον κρατήσει στην αγαπημένη του ομάδα μέχρι τα 38. Όπως λένε άλλωστε ο έρωτας χρόνια δεν κοιτά. Και γιατί να κοιτάξει άλλωστε όταν βρίσκεται στην καλύτερή του φάση. Κάθε χρόνος που περνάει ο μύθος του στο Μεξικό μεγαλώνει όλο και περισσότερο. Όσο εμείς στην Ευρώπη τον ξεχνάμε, οι άνθρωποι εκεί τον χαράζουν στη μνήμη του. Η παρουσία του ξεπερνάει τα όρια της Τίγκρες. Είναι από τις περιπτώσεις που λέμε «εδώ δε χωράνε οπαδικά». Ο Γάλλος εξελίσσεται σε εμβληματική φιγούρα για το ποδόσφαιρο της Κεντρικής αλλά και της Λατινικής Αμερικής. Προσωπικά αδυνατώ να φέρω στη μνήμη μου μια ανάλογη περίπτωση. Έναν ευρωπαίο ποδοσφαιριστή που να αφιέρωσε τα καλύτερα χρόνια της καριέρας του σε μια τέτοια ομάδα. Έχουμε δει περιπτώσεις μεγάλων ονομάτων όπως εκείνες του Ντε Ρόσι, του Ζέεντορφ και του Τρεζεγκέ που όμως άφησαν την Ευρώπη σε προχωρημένη ποδοσφαιρική ηλικία. Χωρίς να προσφέρουν και να δεθούν με τις ομάδες που αγωνίστηκαν.

Προφανώς ο Ζινιάκ δεν ήταν ούτε θα γινόταν ποτέ ανάλογο μέγεθος αν παρέμενε στη «Γηραιά Ήπειρο». Αυτό όμως δεν υποβαθμίζει ούτε στο ελάχιστο την μέχρι στιγμής πορεία του. Άλλωστε αυτή τη στιγμή είναι ένα τεράστιο μέγεθος. Απλά για λιγότερους ανθρώπους. Για εκείνους που πραγματικά τον νοιάζει. Ιστορίες όπως αυτή του Ζινιάκ είναι το «αλατοπίπερο» του ποδοσφαίρου. Δεν περιέχουν μέσα ούτε αναποδιές, ούτε δυσκολίες, ούτε φτώχεια. Μιλάνε απλά για κάτι που όσο περνάνε τα χρόνια τείνουμε να ξεχάσουμε. Την αγάπη για το παιχνίδι και όχι για το άθλημα. Το δικαίωμα για έναν ποδοσφαιριστή να κάνει αυτό που λατρεύει χωρίς να στερείται απλές χαρές της ζωής. Θα μας επιτρέψετε να κλείσουμε το κείμενο αυτό με μια φράση του Γάλλου συγγραφέα και μεγάλου ποδοσφαιρόφιλου Αλμπέρτ Καμύ. Προσωπικά είναι ο αγαπημένος μου συγγραφέας μαζί με τον Φέοντορ Ντοστογιέφσκι. Αυτό που είπε ο τεράστιος Γάλλος και όχι απλά νομίζουμε, αλλά είμαστε σίγουροι ότι ταιριάζει γάντι στο ποδοσφαιρικό ταξίδι του Ζινιάκ ήταν׃ «Ο μόνος τρόπος να τα βγάλεις πέρα σε έναν τόσο ανελεύθερο κόσμο είναι να γίνεις τόσο ελεύθερος που η ίδια σου ύπαρξη να αποτελεί μια πράξη επανάστασης». Και αυτό μόνο μια ελεύθερη τσιγγάνικη καρδιά θα μπορούσε να το κάνει…

Από τον Ευστράτιο Φωτεινό                                                                                                                                                                                                                                                                                        

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here